štvrtok 28. septembra 2017

scenár na 13.10. osemdesiat rokov knižnice





(Veľký básnik a spisovateľ, ktorý čaká na bozk svojej múzy, už dlhú dobu nič nenapísal. Akoby sa všetky dvere jeho nápadov razom zavreli..Chce napísať ďalšiu knihu ktorá by sa vynímala i v našej svitovskej knižnici, no inšpirácia neprichádza.. Dostane od múzy osem želaní, ktoré by ho mohli inšpirovať..Prenesme sa spolu do dávnej doby, kde  za svojim stolom sedí náš hlavný hrdina a premýšľa) to je niečo o charaktere spisovateľa..
Je to bohém, tak trochu rojko s veľkými ideálmi

Spisovateľ: "Ó moja duša, tak by sa chcela preletieť, hľadela by z výšky a neboli by zo mňa iba zvyšky.. Sú to ale móresy, mám v hlave ten príbeh a nie a nie ho dostať na papier. Napísaný príbeh vie byť vo fantázii človeka vždy iný. Knihy sú jedinečné a výnimočné. Aj ten môj príbeh bude.. ale kam sa podel? Už som to mal na krajíčku, veď ma ten príbeh i zo sna zobudil a kam mi uletel..
To nie je možné ..tak rád by som napísal bestseller.. celler.. Ako išiel celer na vandrovku.. ale nie o zelenine to nebude.. Chcel by som napísať knihu, po ktorej prečítaní by sa človek menil k lepšiemu.
Ach, mám spisovateľskú krízu.. Kde si moja múza ? .. Chcem nájsť to pravé, čo by mi pomohlo knihu napísať"..
Sova je stále na javisku, preletí a spisovateľovi sa zjaví múza Kalipe
Kaliope: "Volal si ma môj drahý priateľ?"
S: "no samozrejme že som ťa volal" zadudre si popod nos a po chvíli zostane prekvapeny, že skutočne za ním prišla jeho múza
"Drahá múza, si to ty? Som tak rád, že ťa vidím, už dlhšiu dobu som zúfalý.."
K: "Nič sa neboj priateľ spisovateľ, na svete je mnoho čitateľov , ktorí by radi čítali tvoj príbeh, prišla som ti teda trochu pomôcť a darujem ti osem želaní, tie ti istotne pomôžu nájsť tú správnu inšpiráciu k tvojej novej knihe..veľa šťastia.....
S:"Osem želaní, aký veľký to dar od samotnej múzy, ale čo teraz s nimi..Chce to ešte čosi..musím sa pustiť do pátrania a vypátrať svoju inšpiráciu.  (použije prvé želanie) (trblietavá guľa, hodí ju za seba napríklad)

2. hudobné číslo, Orchester, Ružový panter

S:" Áno, mohol by to byť pokojne nejaký kriminálny príbeh s nezvyčajnou zápletkou..
sova: "Mohlo by to byť napríklad o mne..o sove"
S: "no jasné ty si tu len tak lietaš a ešte by si chcela aby som písal o tebe..
"čoooo?...ja som sa už načisto zbláznil, mne už z toho príbehu asi preskočilo koliesko v hlave...ja rozprávam so sovou..čo ja, ale sova rozpráva.. áno som sova zo svitovskej knižnice a taktiež ako múza, s ktorou ti nevadilo že sa rozprávaš..prišla som ti pomáhať hľadať inšpiráciu
S:áno ale ona bola v mojej have
sova: Ožila som v magický deň osemdesiateho výročia knižnice a priletela som do minulosti, aby som ti povedala, že tvoja kniha je úžasná a že čitatelia v naše knižnici ju už čítali, tak len aby si sa nebál..
S:"svitovská knižnica?
sova: "vďaka knižnci si môže knihu prečítať každý, nie je to len ako u vás, že knižnicu majú len bohatí mešťania. Knižnica sa vo Svite v roku 1947 presťahovala do novopostaveného spoločenského domu a ja som sa stala logom knižnice..neskôr bol otvorený i dom kultúry, ktorý sa stal centrom spoločenského života..a čitatelia si už mohli vyberať knihy voľne rovno z políc..
S:"Tak tomuto teda ja nechápem. Mňa z toho picne..Prepáč milá sova, najskôr sa mi zjaví múza, teraz hovoriaca sova , čo to mám za predstavy, alebo je to skutočnosť?  som mimo, úplný mimoň..mimo zeme"..(vypadne mu želanie)

3. tanečná choreografia "Niekto momoň zeme"

S:" Tomu som teda dal, som ja ale mimoň, no vypadlo mi želanie, ešte som ho nechcel použiť..no dobre, hovoriaca sova, veď v poriadku, my spisovatelia predsa môžeme mať veľkú predstavivosť.. Haló sova kde si? čo si to vravela? že budem slávnym spisovateľom v budúcnosti? A čo som to napísal? Uľahči mi to prosím ťa.uľahčiť ti to môže len múza..Ja ti to prezradiť nemôžem..potom by nebol príbeh taký podarený..a to vieš? že kedysi sa knihy dokonca v knižniciach priväzovali reťazou, aby ich nikto neukradol? Všetko má svoj vývoj, i tvoj príbeh a i knižnica ktorá je mojim domovom. V roku 1985 knižnica dokonca rozširuje svoju činnosť, preto sa znova presťahovala do trikrát väčších priestorov..ach to sťahovanie..predstav si aké to bolo náročné sťahovať knihy..ešte teraz ma bolia krídla.. všetky knihy na veľkej kope, kým ich milé knihovníčky všetky roztriedili, zabralo to viac času ako napísať pol knihy..a vyzeralo to veru ako v stredoveku..všetky knihy na kope, akoby sme ich chceli spáliť ako nejakú čarodejnicu.. S: "no mohli by sme si to uľahčiť kúzlami, to je pravda"..použije želanie
(namiesto múzy prichádza múdra Hermiona)
H: "Priniesla som všetky kúzelnícke knihy s mágiou ktoré som prečítala..no inšpiračné zaklínadlo som skutočne nenašla..čo tak odvar šťastia "felix felicius" to by pomohlo..(môže mu naliať nejaký žabý slíz)

4. Harry Potter, hudobné číslo , orchester

S:"keby som mal kúzelnú knihu mohol by som si príbeh vyčarovať.lenže taká kniha nie je..ach,.ani ten alchimistický odvar mi nepomohol. a čo tak čarovný prútik (nájde Hermionin prútik na stole)
sova: "čarovný prútik, veru aj všetky knihovníčky by radi mali čarovný prútik pri všetkom tom sťahovaní a aj vtedy, keď sa ešte používali registračné skrinky. Všetko sa muselo písať ručne a hľadať v zoznamoch, ak si chcel niekto nejakú knihu vypožičať. Našťastie akoby použitím čarovnej paličky v roku 1996 knižnica začala používať automatizovaný spôsob spracovania knižničného fondu prostredníctvom systému Lybris..o dva roky na to sa už knižnica pripája na internet.. nuž je to ako použiť čarovnú aladinovu lampu..  spisovateľ použije ďalšie želanie

5. tanečná choregrafia "Kúzlo lampy"

S: "už mám len tri želania..možno by mohol byť príbeh o tajnej misii
sova: "Áno alebo by mohol byť o tom ako sa rozprávaš s hovoriacou sovou "
S: " mohlo by to byť o rytierovi, ktorý statočne zachráni svoj rod"
sova: "alebo o tajnom agentovi" nič nič ja len rozprávam aký sú rytieri v tej našej dobe..tajná misia o tom ako získala knižnica v roku 2007  osem prístupových miest pre verejný internet"  (želanie)

6. Orchester "mission impossibl"

S: "priblíž mi sova váš svet a tak budem istotne vedieť o čom mám písať"
sova: " No v našom svete je to tak..predstav si, že v roku 2009 knižnica zakúpila nový automatizovaný knižnično- informačný systém Clavius, ten spĺňa medzinárodné štandardy a umožňuje virtuálne služby, ktoré sú trendom v knihovníctve.. ale to je len malá informácia o našom svete..je to len taká bodka..bodka..na krovkách lienky.. krovky..krovka popularna.. hmm, veruže by som si čosi ďobla.. S: "možno toto by mohol byť námet"

7. tanečná ch. lienky "Lady Bug"

S:   mám dosť nápadov, musím si len veriť..Sníval som o tom, že sa stanem pirátom. Áno, to bude ono, napíšem slávny pirátsky príbeh. Už si spomínam čo sa mi to snívalo..  (7.želanie)

8. Orchester Piráti

ôsme želanie spisovateľ daruje knižnici, keď ho daruje konečne dostane ten správny nápad a začne písať. Nemusí predsa svoju múzu uháňať, tá sa zjaví v podobe toho dobrého čo je v nás ľuďoch, ak je niekto prajný, vždy sa mu to vráti..Nech je to román, detektívka, bibliografia a či rozprávka ôsme želanie, nech nesie prísľub uzavretého kruhu čitateľov a spisovateľov, nech je ich vždy dostatok.. do predu prinesieme osmičku a nulu, zaželáme knižnici všetko najlepšie

9. Carcoolkovo , tanečná choreografia




















Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára