utorok 25. februára 2020

Všetko o Sweet & pepper, keď hráme, tvoríme, okoreníme i osladíme

Sadám si za stôl k počítaču po dlhšom čase, väčšinou totiž sedím za gitarou, alebo s gitarou pri  žiakoch. Omína ma v topánke mnoho slov, čo by mohli najlepšie opísať všetky dojmy. „Napočúvalo“ sa do mojich uší mnoho peknej hudby, ktorú som si mohla zahrať a zaspievať so Sweet & Pepper. Dnes môžeme byť aj trio. Veľmi sa teším z nového člena, akoby sme našli posledný kúsok zo skladačky. Spomenula som si na dávne časy, keď som ešte nezabúdala snívať. Mala som kapelu, ktorej meno sme vymysleli poskladaním začiatočných písmen z mien našich, a ak by tomu tak bolo i teraz, meno kapely sedemnásťročného  dievčaťa by sa nezmenilo. Na náhody neverím, len si užívam toto posolstvo a každú skúšku  v hudobnej škole, keď doučíme našich študentov 🙂 Hudba naberá iný rozmer, piesne sa vlievajú do pamäte a ja sa občas pristihnem, že si ich znenazdajky „hmmkam“. Keď spievam, cítim že mi srdce poskočí a to je to pravé „tak ako má byť“..
Ale sa mi hrá a spieva, keď mám po svojom boku nie jedného ale rovno dvoch charizmatických mužov, ktorí sú navyše úžasní muzikanti. K tomu priateľov v práci, teda kolegov, čo vám na koncerte urobia ten najlepší a najhlučnejší funklub. Staré piesne z čias násťročných ožívajú  a počuť ich znova v novom šate. K nim pár skvostov, na ktoré sa i tancovalo.
Šťastie rastie, každým brnknutím na  strunu. 🙂
Cez tóny klavíra, gitary a spevu radi spríjemníme chvíľu, ktorá je so živou hudbou výnimočnejšia, krajšia. Má to správne korenie i štipku cukru a úsmev je hneď na svete. Pri natáčaní videa v hoteli Residence (Veľká vďaka pani riaditeľke) sme sa cítili ako celebrity, ktoré rozbiehajú svoju kariéru a Jožko sa na niektorých záberoch doširoka usmial, väčšinou sa sústredí na hru, čo ho baví a usmeje sa len tak kútikom  no dajte pred neho päť kamier a muzikant z hudobného dua Sweet & Pepper sa vytešuje. Veríme, že sa budete tešiť aj vy. Pripravujeme totiž promo, ktoré bude vďaka výbornému kameramanovi na úrovni. Väčšinou sa sústredíme na prípravu a piesne.  Na fotky či videá nám už akosi nevýjde čas, alebo ak aj áno, tak je to len z mobilu. To sa však čoskoro zmení a priblížime vám vcelku náš repertoár, radosť z hudby. Znenie strún, klávesov a spevu spod môjho klobúka.
Pozerám sa do počítača aké všeliake videá máme z akcií. Môžete si ich pozrieť na našej fb stránke ak máte chuť. Nahrávka síce kvalitná nie je, no aspoň si ten nový výtvor  budeme mať s čím porovnať.
Spomienky na naše spoločné hrania, tie však kvalitné sú. Tak ako výnimočné víno, ktoré má svoje piesne na eventoch spojených s gastronómiou, tak i my dozrievame, verím že do skvelej chuti, buketu, rôznorodej melódie..
Najbližšie budeme mať vstup na svitskom plese 1.marca. Tešíme sa.
Vaše duo Sweet & Pepper
Byť hudobnou súčasťou pri ochutnávke vín, tak aby každé jedno malo svoju pieseň, je to, čo  dokáže zážitok  obohatiť o čosi viac. Môže sa tešiť i ďalší zmysel.
..Počuť.. veď pre čo iné by znel  známy tón?  Aj uši chcú mať potešenie. Takýto zvuk zaznie najkrajšie, ak sú tie priehľadné hudobné nástroje na stopkách aspoň dva..
Piesne v podaní dua Sweet & pepper tento tón so zanietením doprevádzajú a je to  česť pridať sa do spoločenského orchestra. Vzniká tak nezabudnuteľná harmónia.
Tak ako hudba plynie v čase, tak i vinár musí počkať, kým hrozno dozreje. Víno môže vytvoriť len jedno za rok. Koľko má pokusov? Ak  urobí chybu a nevytvorí v súlade s prírodou to, čo by zazvonilo chuťou do pekného momentu, musí čakať, kým dozreje vinica. Zaujala ma táto myšlienka špičkového sommeliera v pražskej vinotóke „Bacchus“.  Aj my máme možnosť zahrať skladbu na koncerte len raz, a ak sa stane chyba nevrátime čas, aby sme čosi napravili. Tak je to i s tvorbou vína. Je to teda veľká vzácnosť. Daný ročník je vždy len jeden, už nebude taký ako bol predtým a to nám tak krásne symbolizuje neopakovateľnosť. Koľko poézie je vo víne..
Okrem toho, že je v ňom i pravda, že dokáže  pripomenúť chvíle pekných zážitkov a spríjemniť ich k dokonalosti.
Koľko máme pokusov? Na život len  jeden, no máme roky, mesiace, týždne, hodiny a
zakaždým , keď sa naplní pohár, pieseň zazneje, môžeme byť plní nádeje.
Môcť vychutnávať, keď sa pohár naplní a pár nôt dušu zahreje.

Veľmi ma potešilo, keď mi asi po piatich rokoch povedal jedne šťastný pár, že ak spievam na svadobnom obrade práve ja, vraj je ten pár šťastný a má krásne deti. Ten  pekný pocit ma celkom zaplavil a zrazu som si bola istá ,  že ak niečo robím s láskou, tá sa potom posúva ďalej a vráti sa.
Keď som mala pätnásť rokov, počúvala som trikrát do dňa cd Janky Kirschner a snívala o tom, že raz budem písať piesne a mať kapelu. Sen sa mi na malú chvíľočku splnil a zažila som aké to je. Vystupovať na pár pódiách a v podnikoch. Mala som z hudby skutočnú radosť a preto som ju šla aj študovať. Akoby bol svet s hudbou farebnejší. Netreba však zabúdať na to, že ak požiadame o to čo chceme a je v živote jasný cieľ, všetko sa môže splniť.  Zdá sa mi akoby deň bez tvorby nebol tým správne prežitým dňom.  Veľa snov sa mi ale splnilo. V podobe krásnych vystúpení, tvorby, realizácie. Je pre mňa veľkým darom, ak môžem vystupovať na javisku, vtedy akoby som bola doma. Skúsila som si ale aj hranie na ulici, čo bola tá najťažšia škola. Keď však vidím spokojnosť a radosť na tvárach ľudí, viem že mám  dar. Som zaň vďačná. Niekedy stačí hrať a spievať len tak. Tešiť sa z jedinečnosti a je jedno kde a pre koho. Nuž zlato v hrdle je ako soľ života a radosť, ktorú môžem rozdať.. z tej sa nemíňa.
Dostala som dar, ktorý som mohla rozvíjať. Kúsok talentu, čo mi bol daný do vienka..
Snáď to nebude len spomienka.
Na spev a skladby, čo sa niesli večerom, javiskom a stali sa mi splneným snom.
Každý jeden hudobník, s ktorým som mohla hrať bol pre mňa darom, učiteľom a nebola to náhoda, ale zámer vlastnej cesty, ktorú si znenazdajky vybrala moja duša. Možno mám to najlepšie už za sebou alebo sa bude cesta ešte kľukatiť. Treba ju však žiť, pretože čas plynie rýchlo a to čo je teraz, už sa nevráti. Zostanú len spomienky na bohatstvo prežitých okamihov..
Verím však, že budú nové, krajšie, iné..
Noblesa večera, no zároveň i nenútenosť, tanec a zábava.
To sú slová, akoby zaklínadlá, ktorými by som vyjadrila pekný ples konajúci sa vo Svite, na ktorom sme mali česť vystupovať a spríjemniť hosťom atmosféru.
Žiarivá bola hudba pod rukami skvelého klaviristu a ja som si v žltých šatách zaspievala pár tónov zo známych jazzových piesní v podaní nášho slávneho „celosvitového“ 🙂 dua Sweet & pepper.
Na reprezentačnom plese našich basketbalistov sme sa tešili potlesku i slovám pochvaly a zároveň si pripomenuli aké je skvelé, že sme práve umelci zo Svitu.
Je to výnimočný pocit.. niekam patriť..
Je to akoby každá nota zapadala do partitúry a možno práve tým, že sme tu, je tak dokonalo harmonická.
Práve ľudia, tí praví a zanietení nech je to v akomkoľvek odvetví, predstavujú domov.
Ten úžasný pocit, že niekam prídete a cítite sa jednoducho dobre.
Je to zadosťučinenie pre našu prácu a rast.
Pretože kvôli vám to vždy zmysel bude mať.
My vám s radosťou cez hudbu vieme dať..
skutočne
srdečne
hudbu, čo je živá,
tú čo tanec v srdci skrýva
v jedinom okamihu..
Duo Sweet & pepper pre vás.
Verím že sa čoskoro uvidíme na ďalšom krásnom podujatí
trebárs..
Aj v malých mestách rastie veľká radosť
aj keď ju niekedy nevidieť tak okázalo.
Melódia pre vás tešila sa na plese počúvaniu
A my sme opäť bližšie k nášmu prianiu..

Keď doznie potlesk, srdce sa mi naplní..
Vtedy viem, že nie je márne žiť umením..
Aj keď toľkokrát je to ťažký chlebík,
no bez toho stalo by sa mi..že mohla by som nebyť..
nežiť..

Čosi v danom okamihu a v tej chvíli prežiarilo mi dušu a bola som  šťastná, že mám hlas.. Tak veľmi som si užila ten dar..Len ho rozdať do sveta..
Keď môžem pre vás hrať i spievať cítim sa ako kráľovná..ako z monarchie..akoby mi v žilách prúdila modrá krv a my všetci sme takí mohli byť v reštaurácii Monarch. Výborné jedlá,vína a i kniha, ktorú prečítate na jeden dúšok,bola v ten večer pokrstená. Nové piesne..ich slová zaplnili ten krásny priestor. Tóny sa odrazili  od stien a spôsobili  radosť, čo tak narástla..
Magický večer, ktorý verím že sa zopakuje. Večer, ktorého prítomnosť ma obdarila šťastím, že môžem žiť a spievať..
..zohrievať
..aby mal život svoju dynamiku..
bez ostychu..
Venovať melódiu nádychu..
To je chvíľa plná prepychu.
Akí sme len bohatí. Aká monarchia a rod vín..hudby..
Plnia sa túžby..
Venujme čas. Inšpirácii a snom.
Súznieť môžeme.
Chuťou, hudbou, slovom, jedlom,prostredím.
Vtedy uverím,
že žijem..tak naozaj.
Nesúdim, nekritizujem.
Nechám len prejaviť to čaro okamihu, čo chodí na návštevu častejšie než doteraz.
Ďakujem za nezabudnuteľný večer. Za ľudí, ktorí sa skutočne snažia robiť veci čo najlepšie. Či už to bolo výborné jedlo reštaurácie Monarch, ktorú istotne navštívte, ak budete v Prahe, alebo to bola jednoducho láska vína k hudbe.  Nedá sa odolať. A tak sme opäť hrali. K vínam, čo ste ochutnávali a umenie sa zhmotnilo do reality. Ak nevieme ako hrať, otvoríme si noty. Ak neviete ktoré víno ochutnať, otvorte si knižku, tentokrát v elegantnom bordovom šate Sprievdoca vínami Slovenska od Vladimíra Hronského. Nie je hriech naučiť sa ovládať i hru  znamenitých chutí. Nuž do všeobecného vzdelania by sa patrilo poznať tóny stupnice. I tá  vinárska má svoju špecifickú melódiu. Zvoní, keď zazvonia poháre. Zvonia len keď sú dva. Jeden o druhý s človekom , čo je blízky.
Len jeden pohár k úsmevu..
pre nás ľudí..
nemusíme súdiť..
Stačí len hrať a počúvať..
pieseň okamihov.

Spojenie vína a skvelého jedla, navyše obohatené hudbou dua Sweet & pepper, bolo zážitkom pre zmysly. Verím že sme atmosféru sobotňajšieho večera skrášlili všetkým hosťom a sen o príjemne strávenom večery bol splnený, pre  všetkých, ktorí sa rozhodli svoj čas venovať umeniu, nie len gastronomickému, no i tomu nášmu hudobnému.. Spolu s mojím ,nesmierne šikovným kolegom, Jožkom Štrbkom, ktorý vytvoril v našej hudobnej kuchyni opäť lahodné melódie. Ja vraj pekne spievam.. Som však len sprostredkovateľ emócie tých všetkých piesní, ktoré s láskou pre vás odovzdávam a veruže je na tom kopec práce. Neustále cvičenie, zdokonaľovanie sa, dozrievanie. Mám pocit, akoby bol môj spev čímsi bežným, no keď spievam a hrám, vzácnosť, ktorá mnou prechádza, každý tón, ktorý zaznie v čase..  stáva sa neopakovateľným a  keď vidím usmiate tváre spokojných hostí, som si istá, že to čo robím, je dobré, srdečné a má zmysel. Ďakujem za krásny večer na Donovaloch v hoteli Galileo, kde svoje vína predstavil Jožko Repa a varil skvelý šéfkuchár Janko Zlúky.
Na túto sobotňajšiu príležitosť som zvolila outfit v čiernej farbe. Občas sa mi stáva, že sa potrebujem obliecť do čiernej. Je to farba slávnostná, zároveň vyjadrujúca smútok, no je to farba, čo rozptýli negatívne emócie, ktoré sa k vám potom nedostanú príliš blízko. Je to ako ukryť sa pred strachom do tejto farby noci a zrazu hviezdy rozsvietia tmavú chvíľu obáv a klobúk s  kúskom sokolieho pierka so starodávnou brošňou dodá šmrnc. Aby som ešte zjemnila svoje ženské ja, ako náhrdelník som zvolila perličky. Aké skvelé, že žijeme vo svete, kde si môžeme vybrať farebnú škálu šiat podľa nálady. 🙂 Dnes čierna,zajtra možno fialová alebo farba jari žltá..Všetkým prajem krásne sviatky. 🙂

Vznešenosť hudby v nás dokáže zanechať stopu po anjelskych krídlach.
Je to niečo nadčasové, krásne, obohacujúce človeka o čosi viac.
Pamätáme si vďaka nej, že nie sme len tí, čo chodia do práce, jedia, stretávajú priateľov, chodia do školy.. Vďaka nej sme ľudské bytosti, čo dokážu krásu vnímať. sú to síce malé pohyby prstov po strunách nástroja, no nechávajú v nás veľké veci..pocity..
Skúsme sa započúvať, pri najbližšej príležitosti koncertu, či už je to v koncertnej sále, alebo v príjemnom prostredí kaviarne či klubu.
Hudba nám totiž otvára srdce, sme vďaka nej lepší, vnímavejší..ona totiž spestruje svet.. Možno je hudba i rozhovor s niekým tam hore..Vďaka ľuďom, ktorí tak radi počúvajú živú muziku, sme opäť s úsmevom hrali pre všetkých nadšencov v Lawyer´s CLUB v Humennom. Tí, čo ste ešte nenavštívili tento skvelý club, piatky sú venované práve hudbe a výborným muzikantom z rôznych kútov Slovenska. A čo môže byť lepšie, než užiť si okamih, cítiť sa ako pravé dámy a páni s pohárom dobrého „drinku“ a v predstave rokov  štyridsiatych  užívať chvíľu večera .

Tvorba sa prelína celým životom umelca, teda
ak sa môžem medzi umelcov radiť, no kde sú kritériá?..Odkiaľ pokiaľ je niekto umelec…?
Asi sa ním treba narodiť. Možno aj do tej správnej rodiny. Odmalička som k hudbe bola vedená. Už od útleho veku s nadšením vyspevujúc s klavírnym sprievodom, ktorý mi hrala moja mamka. Som jej za to veľmi vďačná, že sa mi venovala. Učila ma aj na klavír, no skončilo to pri speve a gitare. Na klavír mi to nikdy veľmi nešlo. Dokonca som sa jedného dňa vo svojich šiestich rokoch ukryla pred hodinou klavíra do prúteného koša na bielizeň, a strávila som tam pol dňa, len aby som nemusela cvičiť 🙂  Neskôr,keď som sa učila hrať na gitaru, boleli ma prsty, no moja skvelá pani učiteľka to so mnou zvládla a vydržala 🙂 Neskôr keď som ako „násťročná“ zažila tú pravú a nefalšovanú radosť z hudby, pocítila som ju vo vnútri  svojho srdca, cesta bola jasná.
Umelec..večne nespokojný sám so sebou..čím viac vie a čím viac sa učí, tým má pocit že menej dokáže. Pracovala som a tvorila s úžasnými ľuďmi, a stále tvorím aj keď možno nie tak dokonalo ako tí najväčší umelci, a taktiež sa neradím medzi komerčné slovenské celebrity. Môžem však napísať a tak trochu sa pochváliť, že som hrávala so skvelým harfistom a úžasným priateľom Jakubom Rizmanom. Viem tak trochu hrať,spievať. Keď som po šiestich rokoch ukončila Konzervatórium v Žiline,mala som zvláštny pocit že viem akosi menej. Čím viac poznatkov získavame, tým sme viac uveličený,  čo všetko hudba dokáže.. z tej výnimočnosti, neohraničenosti, kreativity.. Nie som síce skladateľ, no mám pár piesní. Nemám  kvalitné videá s dokonalým záznamom, verím však že vás poteší pár ukážok z umenia a aj radosti z tých chvíľ..Hudba plynúca v čase, zachytená na videu.. o to však srdečnejšia, spomienková, nestarnúca..https://www.youtube.com/watch?v=YL87W-bXPko
https://www.youtube.com/watch?v=rL9u9bWpByc
(Tieto videá boli natočené asi pred desiatimi rokmi na festivale potápačských filmov v Pribyline.)
https://www.youtube.com/watch?v=mI1h0IZbW-0
(Pieseň s názvom „Znamenie“ sme si s Jakubom zahrali zhruba pred piatimi rokmi v čajovni Alchýmka v Spišskej Novej Vsi. Bola tam skvelá atmosféra a veľmi sme sa tešili odozve publika.)
https://www.youtube.com/watch?v=IVwUTqWOdP4
(Toto video vzniklo spontánne na železničnej stanici vo Svite, ospravedlňujem sa, mali sme totálne rozladené nástroje, nuž bola nám zima..Čudujem sa čo som si to dala na hlavu za kreáciu.. 🙂 )
https://www.youtube.com/watch?v=UaUQYnISJhs
https://www.youtube.com/watch?v=X5WM40ZjCKA

Vypočujte si slovenské tango,valčík, ractime ,nadčasové melódie, jazzové štandardy a vlastnú tvorbu dvoch umelcov, ktorí budú hrať pre vás v Lawyer´s clube už tento piatok..Živá muzika dokáže umocniť tú pravú atmosféru večera. Súčasné piesne v retro štýle dodajú ten správny šmrnc okamihu. Hudba ožíva prostredníctvom klavíra, gitary a spevu. Teší sa na vás duo Sweet & pepper.

Hudobné duo, ktoré vás naladí retro atmosférou tridsiatych rokov. Skvelá muzika tradičného slovenského tanga, jazzových štandardov, súčasné piesne v štýle ractime, swing a taktiež i vlastná tvorba sú tým pravým korením príjemného hudobného zážitku.
Štýlové skladby plné muzikality, spievané i hrané s originalitou a ľahkosťou.
Klavír, akordeón – Jozef Štrbka
spev, gitara – Monika Piekielnicka




















Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára